Κ. Αραβώσης στην «Η»: Νέα κίνητρα για ηλεκτρικό στόλο – Οι ζώνες υποχρεωτικής ασφάλισης ακινήτων
2042
post-template-default,single,single-post,postid-2042,single-format-standard,bridge-core-2.8.6,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-27.0,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.6.0,vc_responsive
 

Κ. Αραβώσης στην «Η»: Νέα κίνητρα για ηλεκτρικό στόλο – Οι ζώνες υποχρεωτικής ασφάλισης ακινήτων

Κ. Αραβώσης στην «Η»: Νέα κίνητρα για ηλεκτρικό στόλο – Οι ζώνες υποχρεωτικής ασφάλισης ακινήτων

Ο Γ.Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος & Υδάτων καθ. Κωνσταντίνος Αραβώσης αναφέρεται στις περιοχές στις οποίες καθίσταται υποχρεωτική από το 2025 η ασφάλιση κινδύνου (έναντι πυρκαγιών και πλημμυρών) για τα νέα κτίρια

 

Την αντικατάσταση των καυστήρων πετρελαίου με επιδότηση από το νέο «Εξοικονομώ», καθώς και από κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης, θα πρέπει να προχωρήσουν τα νοικοκυριά, ενώ ηλεκτρικά θα πρέπει να είναι τα ταξί σε Αθήνα κι Θεσσαλονίκη από το 2025, σύμφωνα με τις επιταγές του νέου κλιματικού νόμου.

Όπως αναφέρει σε συνέντευξή του στην «Η», ο Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος & Υδάτων καθ. Κωνσταντίνος Αραβώσης, όλα αυτά δεν θα συμβούν από την μία ημέρα στην άλλη και θα συνοδευτούν από την θέσπιση κινήτρων από τα συναρμόδια υπουργεία, προκειμένου η Ελλάδα να πετύχει τον στόχο της απόλυτης κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.

Ο Γ. Γραμματέας αναφέρει πως η ηλεκτρονική πλατφόρμα του νέου νέο «Εξοικονομώ» θα ανοίξει τις πρώτες μέρες του Δεκεμβρίου. Αποκαλύπτει πως στο πλαίσιο κινήτρων του νέου «Κινούμαι Ηλεκτρικά», πέραν των οικονομικών κινήτρων πιθανότατα θα θεσπιστούν και κίνητρα κυκλοφοριακού χαρακτήρα, για την απόσυρση του στόλου των βενζινοκίνητων οχημάτων προς όφελος των ηλεκτρικών. Ήδη έχουν αρχίσει συζητήσεις με το συναρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Ο ίδιος αναφέρεται στις περιοχές στις οποίες καθίσταται υποχρεωτική η ασφάλιση κινδύνου (έναντι πυρκαγιών και πλημμυρών) για τα νέα κτίρια.

 

Ολόκληρη η συνέντευξη έχει ως εξής:

 

Κατά την παρουσίαση του κλιματικού νόμου, αναφέρατε πως από το 2025 απαγορεύεται η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης και πέντε χρόνια αργότερα η χρήση τους. Τι εναλλακτικές έχουν τα νοικοκυριά για να αντικαταστήσουν τα συστήματα θέρμανσης που έχουν; Θα υπάρξει κάποια επιδότηση για τα υφιστάμενα κτίρια;

Όπως τόνισε και ο υπουργός κ. Σκρέκας και όπως αναφέρεται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), το μεταβατικό καύσιμο για να πετύχουμε την απόλυτη κλιματική ουδετερότητα το 2050 θα είναι το φυσικό αέριο. Εναλλακτικά λοιπόν λύση στην χρήση καυστήρων πετρελαίου είναι η αντικατάστασή τους με καυστήρες αερίου. Η τιμή του φυσικού αερίου είναι στην Ελλάδα σημαντικά χαμηλότερη από εκείνη του πετρελαίου. Συνεπώς, η απόσβεση του κόστους για την αντικατάσταση του καυστήρα μπορεί να γίνει σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Επί πλέον, η αντικατάσταση αυτή επιδοτείται από το νέο «Εξοικονομώ», του οποίου η ηλεκτρονική πλατφόρμα θα ανοίξει τις πρώτες μέρες του Δεκεμβρίου. Το πρώτο εξάμηνο του επόμενου χρόνου θα ξεκινήσει και το «Εξοικονομώ» των επιχειρήσεων και των δημοσίων κτιρίων. Παράλληλα, θα υπάρξουν επιδοτήσεις και χαμηλότοκα ευνοϊκά δάνεια από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας για την προαναφερόμενη αντικατάσταση.

Μια ακόμα εναλλακτική λύση για θέρμανση κτηρίων και παραγωγή ζεστού νερού χρήσης είναι η αντικατάσταση των καυστήρων πετρελαίου από αντλίες θερμότητας. Το κόστος, το οποίο επίσης επιδοτείται από το νέο «Εξοικονομώ» είναι μεγαλύτερο σε σχέση με τους καυστήρες αερίου, όμως η εξοικονόμηση ενέργειας είναι μεγαλύτερη και συνεπώς η απόσβεση του κόστους εγκατάστασης ευχερέστερη. Επί πλέον, οι αντλίες θερμότητας χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια, η οποία παράγεται από ολοένα αυξανόμενο μίγμα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (βλ. απολιγνιτοποίηση και εισαγωγή περισσότερων αιολικών και φωτοβολταϊκών σταθμών).

Τέλος, σημαντικό καύσιμο με μηδενικούς ρύπους είναι το υδρογόνο, το οποίο στο το μέλλον αναμένεται να λάβει σημαντική θέση στο μείγμα των ενεργειακών πηγών που θα χρησιμοποιούμε. Οι παραπάνω εναλλακτικές λύσεις, σε συνδυασμό με την ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων, η οποία επίσης επιδοτείται, θα δώσουν μια οικονομική διέξοδο στα νοικοκυριά και στις επιχειρήσεις, εξασφαλίζοντας παράλληλα την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.

 

Δεδομένου ότι η χώρα μας διαθέτει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους αυτοκινήτων στην Ευρώπη, σκέφτεστε μήπως το ενδεχόμενο να ενεργοποιήσετε πρόγραμμα απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων και πότε;

Με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» είδαμε μια θεαματική αύξηση των ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων που εισέρχονται στην αγορά. Σχεδόν 1 στα 10 νέα αυτοκίνητα ανήκουν στις δύο αυτές κατηγορίες. Ειδικά για τα εταιρικά αυτοκίνητα, τα κίνητρα που δίνουμε προσφέρουν επαρκέστατη κάλυψη για την αντικατάσταση του εταιρικού στόλου με ηλεκτρικά οχήματα, δεδομένου ότι, πέραν της επιδότησης, το κόστος συντήρησης και λειτουργίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι σημαντικά χαμηλότερο σε σχέση με εκείνα συμβατικού κινητήρα.

Ο Υπουργός κ. Σκρέκας μαζί με την Γενική Γραμματέα Ενέργειας & Ορυκτών Πρώτων Υλών κα Σδούκου διαμορφώνουν το πλαίσιο των κινήτρων του νέου «Κινούμαι Ηλεκτρικά» για την περαιτέρω διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά. Πέραν των οικονομικών κινήτρων πιθανότατα θα πρέπει να θεσπιστούν και κίνητρα κυκλοφοριακού χαρακτήρα. Για τα τελευταία έχουν αρχίσει συζητήσεις με το συναρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

 

Από το 2025 υποχρεωτικά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη όλα τα νέα ταξί θα είναι ηλεκτροκίνητα. Θα αυξηθεί η επιδότηση αντικατάστασης των συμβατικών ταξί με ηλεκτροκίνητα για τους αυτοκινητιστές;

Τα ταξί διανύουν καθημερινά πολλά χιλιόμετρα, ειδικά όσα δραστηριοποιούνται στις μεγάλες πόλεις μας. Το κόστος λειτουργίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι πολύ χαμηλότερο από εκείνο με συμβατικό κινητήρα, λόγω της πολύ χαμηλότερης τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας έναντι της βενζίνης ή του πετρελαίου αλλά και του χαμηλότερου κόστους συντήρησης. Συνεπώς, η απόσβεση της αγοράς ενός ηλεκτρικού ταξί γίνεται σε σύντομο χρονικό διάστημα, σε συνάρτηση βεβαίως και με τα διανυόμενα από το όχημα χιλιόμετρα.

Αυτή την στιγμή η προβλεπόμενη επιδότηση των 22.500€ για την αντικατάσταση των ταξί με συμβατικό κινητήρα, καλύπτει τη διαφορά της τιμής του παλαιού οχήματος με το ηλεκτρικό. Η επιδότηση αυτή αρχικά αφορά σε ένα τμήμα των βενζινοκίνητων ή πετρελαιοκίνητων ταξί των μεγάλων πόλεων, για παράδειγμα αφορά σε 2.000 ταξί της Αθήνας. Είναι όμως μια καλή αρχή για την ηλεκτροκίνηση των ταξί.

Παράλληλα, με νομοθετικές ρυθμίσεις του υπουργείου μας επισπεύδεται η τοποθέτηση φορτιστών εντός των πόλεων για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, διότι χωρίς υποδομές δε θα πετύχουμε τους στόχους μας.

 

Από 1ης Ιανουαρίου 2023 μια σειρά από βιομηχανίες και μεγάλες επιχειρήσεις θα πρέπει να μειώνουν τουλάχιστον κατά 30% τις εκπομπές CO2. Τι ισχύει για όσους δεν πετύχουν το ποσοστό αυτό;

Θα ήθελα να σημειώσω ότι με τις νομοθετικές μας ρυθμίσεις δώσαμε τη δυνατότητα οι ενεργοβόρες βιομηχανίες, μέσω εγκατάστασης φωτοβολταϊκού σταθμού, να μειώνουν το ανθρακικό τους αποτύπωμα. Και αυξήσαμε την εγκατεστημένη ισχύ από 1MW στα 3 MW.

Ένα ακόμα οικονομικό κίνητρο αφορά σε νέες επενδύσεις, οι οποίες επιδοτούνται με πολύ περισσότερα μόρια, σε περίπτωση που έχουν πολύ χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, λαμβάνοντας έτσι υψηλότερη επιδότηση.

Όλη η στρατηγική της χώρας για την αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ βοηθάει τελικά όλους τους οικονομικούς κλάδους. Και αυτό τους διασφαλίζει ότι θα είναι πολύ πιο ανταγωνιστικοί σε παγκόσμιο επίπεδο.

Δίνεται επίσης η δυνατότητα αντιστάθμισης με φυτεύσεις, δασώσεις και πράσινα πιστοποιητικά. Συνεπώς δίνονται κίνητρα για δασώσεις.

Σε περίπτωση μη επίτευξης του στόχου της μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που προβλέπεται στην ΑΕΠΟ, επιβάλλεται ένα διοικητικό πρόστιμο που είναι αναλογικό της απόκλισης το οποίο όμως βέβαια δεν μπορεί να υπερβεί το 0,5% των ετήσιων εσόδων της εταιρείας.

Σημειώνουμε τέλος, ότι όλες οι επιχειρήσεις υποβάλλουν σε μια δημόσια προσβάσιμη βάση δεδομένων του ΟΦΥΠΕΚΑ (Οργανισμός για το Φυσικό Περιβάλλον και την Κλιματική Αλλαγή) έκθεση σχετικά με το ανθρακικό τους αποτύπωμα για το έτος αναφοράς 2022.

 

Από το 2025 καθίσταται υποχρεωτική η ασφάλιση κινδύνου για νέα κτίρια σε ζώνες υψηλής τρωτότητας. Θα αφορά μόνο πυρκαγιές και πλημμύρες ή και σεισμούς; Μπορείτε να μας αναφέρετε ενδεικτικά κάποιες περιοχές που θα εφαρμοστεί το μέτρο;

Σχετικά με την σεισμικότητα, δεν έχει αποδειχθεί ότι συνδέεται με την κλιματική αλλαγή. Συνεπώς, δε θα μπορούσε να τεθεί στον Εθνικό Κλιματικό Νόμο οποιοδήποτε τέτοιο θέμα.

Όμως οι όλο και συχνότερα εμφανιζόμενες πλημμύρες είναι αποτέλεσμα της κλιματικής κρίσης. Και βεβαίως το ίδιο ισχύει και για τις πυρκαγιές. Με όλα τα συναρμόδια Υπουργεία συζητάμε και διερευνούμε τη δυνατότητα αξιοποίησης ασφαλιστικών εργαλείων για την εξασφάλιση του κινδύνου από πλημμύρες και πυρκαγιές.

Από το 2025 όλα τα νέα κτίρια που βρίσκονται σε ζώνες υψηλής τρωτότητας ασφαλίζονται υποχρεωτικά. Η ύπαρξη ασφαλιστηρίου συμβολαίου θα είναι πλέον προϋπόθεση για την ηλεκτροδότηση του κτιρίου.

Ως ζώνες υψηλής τρωτότητας θεωρούνται οι περιοχές που βρίσκονται σε ζώνες δυνητικά υψηλού κινδύνου πλημμύρας, όπως αποτυπώνονται στους χάρτες επικινδυνότητας πλημμύρας και εμπίπτουν στο σενάριο πλημμύρας υψηλής πιθανότητας.

Είναι σε εξέλιξη, εκπονούνται από το Υπουργείο μας και σύντομα θα παραδοθούν η 1η Αναθεώρηση των Σχεδίων Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας και η 2η Αναθεώρηση των Σχεδίων Διαχείρισης Λεκανών Απορροής Ποταμών. Οι περιοχές αυτές είναι συγκεκριμένες και μπορούμε ενδεικτικά να αναφέρουμε τις περιοχές κατά μήκος των ποταμών Έβρου και Στρυμώνα, την περιοχή της Θεσσαλίας και της Αττικής καθώς και το νησί της Εύβοιας.

Οι δασικές περιοχές που χαρακτηρίζονται από υψηλό κίνδυνο πυρκαγιάς έχουν καθοριστεί με Προεδρικό Διάταγμα, λαμβάνοντας υπ όψιν όλα τα σχετικά δεδομένα και κριτήρια που αφορούν στο δάσος. Ενδεικτικά (και όχι περιοριστικά) μπορούμε να αναφέρουμε τις περιοχές της Αττικής, τα νησιά του Αιγαίου, την περιοχή του Ιονίου Πελάγους, την Χαλκιδική και την περιοχή της Θεσσαλονίκης.

 

Πηγή: Αγγελική Μαρίνου, https://www.imerisia.gr/oikonomia/28486_k-arabosis-stin-i-nea-kinitra-gia-ilektriko-stolo-oi-zones-ypohreotikis-asfalisis